گوناگون از جهان...webnet.loxblog.com
گوناگون از جهان...webnet.loxblog.com
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 18 / 9 / 1391برچسب:, توسط کیا عشوری.kia ashoori |

راز 250 ساله آرواره های ونوس!
بویی كه این گیاه ازخود ساطع می كند سبب جلب حشرات می شود. هنگامی كه حشره بین دو آرواره ی ونوس بیاید مو های بسیار ریز این ناحیه در حكم حسگرهایی بسیار حساس عمل می كنند و باعث می شود كه آرواره های ونوس كمتر از یك دهم ثانیه بسته شوند.
نیمروز: همه ما در برنامه های مختلف بلعیده شدن جانواران توسط شكارچیان را دیده ایم. اما كمتر كسی دیده است كه یك گیاه بتواند با سرعتی خیره كننده بتواند طعمه هایش را ببلعد! گیاه گوشتخوار ونوس اما می تواند در یك چشم بهم زدن با بستن بسیار سریع آرواره هایش شكارهایش را به دام بیندازد.
 
 كارلس داروین – زیشت شناس معروف و پر آوازه علم زیست شناسی نیز گیاه ونوس را عجیب ترین گیاه دنیا می دانست. اما با وجود بد نامی این گیاه، مكانیزم بسته شدن سریع آرواره هایش یك راز 250 ساله بعد از كشف آن است.
 
  محققان در گذشته حركت سریع آب در داخل ساقه ها را عامل شكار سریع این گیاه می دانستند و این پدیده را از دید مكانیك سیالات مورد بحث قرار می دادند. اما دانشمندان بخش بیولوژی دانشگاه دمارشال فرانسه كه در حال بررسی روی شكار سریع این گیاه اند برای اولین بار است كه در سطح سلولی و بیولوژیكی این سرعت زیاد را تفسیر می كنند. ماتئو كالامبانی بیولوژیست و رئیس محققین این بخش می گوید:« ما به دنبال یك پاسخی هستیم كه بتواند هم از دید بیولوژیكی هم از دید فیزیكی مورد قبول واقع شود. گیاهان ونوس بومی سواحل كارولینای شمالی و جنوبی هستند. خاك های این مناطق فاقد هرگونه مواد مغذی مخصوصا نیتروژن و فسفر برای رشد گیاهان هستند. در نتیجه این گیاه نیاز خود را برای زنده ماندن در این محیط سخت با به دام انداختن حشرات تامین می كند.»
 
 
                                     somamos.ir
 
او ادامه می دهد:« بویی كه این گیاه ازخود ساطع می كند سبب جلب حشرات می شود. هنگامی كه حشره بین دو آرواره ی ونوس بیاید مو های بسیار ریز این ناحیه در حكم حسگرهایی بسیار حساس عمل می كنند و باعث می شود كه آرواره های ونوس كمتر از یك دهم ثانیه بسته شوند.در سال 2005 دانشمندان با استفاده از دوربین هایی با سرعت بالا فهمیدند كه سرعت بالای آرواره های ونوس ناشی از تغییر انحنای ناگهانی آنها از محدب به مقعر است. در نهایت حشره بین دو آرواره زندانی می شود و ونوس به وسیله ی  آنزیم هایی شروع به هضم حشره می كند. هر آرواره قبل از مرگش می تواند 4 الی 5 بار باز و بسته شود و این شانس گیاه است كه در این دفعات چیزی برای خوردن گیرش بیاید یا خیر !»
 
در حال حاضر چندین تئوری برای ناپایدار شدن برگ های (آرواره های) ونوس مطرح است كه این متخصصین توانستند تعدادی از این تئوری ها را باطل كنند. رایج ترین تئوری، انتقال آب از سلول های داخلی به سلول های خارجی را عامل سرعت زیاد ونوس میدانست.
 
محققین تیم كالامبانی برای فهمیدن این مسئله از اقدامات خلاقانه ای بهره گرفتند. آنها با مانع شدن از بسته شدن آرواره ها به روش های طبیعی تمركز خود را روی مطالعات سلولی گذاشتند و بعد از آزمایشات بسیار متوجه یك سلول در لایه ی زیرین آرواره ها شدند كه باعث تغییر فشار در این لایه ها و نهایتا سرعت فوق العاده سریع آرواره ها میشد. آنها همچنین مطالعاتی راجع به سلول های این گیاه انجام دادند كه به خاصیت ارتجاعی عجیبی پی بردند .
 
كالامبانی همچنین می گوید:« پیش بینی ما اینست كه می توان از این سلول ها در صنایع پزشكی و سایر صنایع نیز استفاده كرد.»



-